De diensten burgerzaken en grondgebiedszaken (voor professionelen) werken enkel op afspraak.
Elektronische vreemdelingenkaart
De vreemdelingenkaart is het bewijs dat je bent ingeschreven in het vreemdelingenregister.
Inhoud
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 9 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische C kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart: verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart: verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
Procedure
Je biedt je persoonlijk aan bij de dienst burgerzaken voor de ondertekening van het basisdocument voor de elektronische vreemdelingenkaart. Een 3-tal weken na de aanvraag ontvang je thuis een witte omslag met een pin- en pukcode. Dit is de uitnodiging om je elektronische vreemdelingenkaart persoonlijk af te halen.
Bij afhaling activeer je met de pin- en pukcode je nieuwe kaart. De oude vreemdelingenkaart geef je af.
Bewaar je pin- en pukcode zorgvuldig, je kan ze later nog nodig hebben.
Wat meebrengen
- paspoort of identiteitskaart van het land van herkomst;
- een recente pasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's;
- bij de activering van de kaart: de brief met jouw pin- en pukcode.
Bedrag
18,80 euro voor een A kaart, B kaart, C kaart, D kaart of H kaart
18,30 euro voor een EU kaart, EU+ kaart, F kaart of F+ kaart
Verlies of diefstal vreemdelingenkaart
Bij verlies of diefstal van je vreemdelingenkaart kan je dit melden bij de politie.