Dringende noodoproepen
Alle interventiediensten staan 24 uur per dag paraat voor de eerste hulpverlening bij dringende noodoproepen.
Noodoproepen
In elk land van de Europese Unie kan je het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Je kan het nummer gebruiken bij nood aan dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp.
In België kan je dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp vorm je 101.
Je kan deze nummers bereiken:
- met een vaste telefoon;
- met een gsm (zelfs zonder actief abonnement of registratie). Als je met jouw gsm naar de noodnummers wilt bellen, is een simkaart wel vereist.
Procedure
Vorm het nummer 112 voor de brandweer, een ambulance of de politie.
In België vorm je het nummer 101 voor dringende politiehulp.
In België kom je na je oproep terecht bij een operator van het Hulpcentrum 112/100 of Communicatie- en Informatiecentrum (CIC 101) van de provincie waar je je bevindt.
Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kan meedelen aan de operator en dat je zijn of haar vragen kan beantwoorden.
Dit wil de operator van je horen:
- de juiste locatie;
- wat er gebeurd is;
- of er gewonden zijn;
- wie je bent.
Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor kom je opnieuw achteraan de wachtlijst te staan.
App 112 BE
Als je in nood bent, kan je nu de app ‘112 BE’ gebruiken om hulp in te roepen van brandweer, ambulance en/of politie in België.
Het gebruik van de app kan belangrijke tijdswinst opleveren bij de behandeling van noodoproepen. Uiteraard kan je de noodcentrales ook nog altijd via een klassieke telefonische oproep bereiken.
Als je de app op je smartphone hebt geïnstalleerd, hoef je de noodnummers niet meer te onthouden en kan je ze ook niet vergeten in een panieksituatie. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om een oproep tot stand te brengen of om de chatfunctie te openen.
Dankzij de lokalisatiefunctie in de app kunnen hulpdiensten je ook makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Het is vaak moeilijk om uit te leggen waar je je exact bevindt. De app geeft daarom je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale van zodra er verbinding wordt gemaakt en stuurt daarna om de 30 seconden een update van je positie. Dit kan kostbare tijdswinst opleveren.
Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale. Ook in andere gevallen kan de noodcentrale uitzonderlijk de chatfunctie activeren.
Bij het installeren van de app kan je ook heel wat bijkomende informatie registreren, bijvoorbeeld relevante medische info over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes … De operator krijgt die informatie automatisch te zien als er verbinding wordt gemaakt en kan ze meteen doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.
Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm ‘app 112 BE’. Na de installatie kan je het icoontje van de app op het beginscherm van je smartphone plaatsen zodat je het makkelijk terugvindt in een noodsituatie.
Opgelet! De app 112 BE werkt enkel in België.
Noodoproep via sms voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis
Bellen naar 112 of 101 via een spraakoproep is onmogelijk of toch veel moeilijker als je doof of slechthorend bent of een spraakstoornis hebt. Daarom zijn de noodoproepcentrales ook bereikbaar via sms.
Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden per mail of via sms.
Hoe je dat doet, vind je in een ondertiteld filmpje in gebarentaal op de website www.112.be/sms.
Opgelet! Als je de specifieke nummers opvraagt per mail of via sms verklaar je daarmee op erewoord dat je zelf niet in staat bent om de noodoproepcentrales via een spraakoproep te contacteren. Voor de andere mensen blijft een spraakoproep de enige manier om de noodcentrales te bellen.